Buurtwandeling Zurenborg/ Borgerhout

Dageraadplaats

Dageraadplaats

 

>> Achtergrondinformatie

De Dageraadplaats is een gezellig plein met veel cafés en restaurants. Een plek waar heel wat verschillende mensen samenkomen. Toch zijn zulke plekken niet steeds voor iedereen even zorgeloos toegankelijk. Mensen in een rolstoel moeten vaak heel wat hindernissen overbruggen om deel te nemen aan het sociaal leven op het plein.

De opdrachten op deze stopplaats zijn opgebouwd rond beeldvorming over mensen met een fysieke beperking. Mensen met een beperking zijn gewone mensen, hun beperking is maar één eigenschap, niet meer en niet minder. Als je enkel de beperking ziet, verlies je de persoon uit het oog. We willen aan de leerlingen de boodschap meegeven om mensen met een beperking met respect te behandelen, begrip te tonen voor hun situatie, maar ook niet betuttelend of overmatig bezorgd te reageren. Het gaat om mensen die op een creatieve manier zelfstandig en zelfredzaam zijn.

Michiel Desmet ontwikkelde een digitale toepassing die de stad ‘gebruiksvriendelijker’ maakt voor rolstoelgebruikers. In Gent, Hasselt, Kortrijk, Brugge en Antwerpen kunnen rolstoelgebruikers sinds maart 2015 via de app On Wheels zien welke winkels, horecazaken, parkeerplaatsen, bezienswaardigheden of sanitair voor hen toegankelijk zijn. Een aantal jaar geleden raakte initiatiefnemer Michiel Desmet betrokken bij een busongeval in Thailand. Hij brak zijn rug en raakte verlamd aan de benen. De eerste kiemen voor de app werden gelegd, toen een toilet in een horecazaak niet toegankelijk bleek terwijl dat wel zo aangekondigd was. Halverwege maart 2015 maten tweeduizend studenten in vijf steden de toegankelijkheid van 12.000 gebouwen op. Het werk is echter niet af en iedereen kan nog bijkomende gegevens aanvullen. De stad Antwerpen riep winkels, horecagebouwen en andere openbare plaatsen op om de informatie over hun gebouw aan te vullen. 

 

>> Meer info

http://onwheelsapp.com/upload/files/artikel_red.pdf

 

>> Opdrachten

1. De leerlingen kijken naar een filmpje op de tablet.
Het filmpje gaat over Michiel, de bedenker van de app On Wheels. Michiel is door een busongeluk verlamd geraakt en zit in een rolstoel. Omdat het voor een rolstoelgebruiker moeilijk is om in te schatten welke plaatsen wel en niet bereikbaar zijn, heeft hij deze app ontwikkelt waarbij je als gebruiker kan ingeven hoe breed je rolstoel is en hoe hoog drempels mogen zijn. Zo weten de gebruikers perfect waar je binnen kan en waar niet.

2. Bespreek met de leerlingen kort volgende vragen:

  • Kennen jullie iemand die in een rolstoel zit of slecht te been is? Vertel hier meer over aan de anderen.
  • Kan die persoon zich vlot verplaatsen?
  • Hoe doet hij/zij dat?

3. Laat de leerlingen groepjes van twee (of drie) vormen. Geef aan de leerlingen de opdracht om elkaars veters te knopen.
Stel na de opdracht de volgende vragen:

  • Heb je een knoop kunnen maken?
  • Welke lichaamsdelen heb je hiervoor gebruikt? (benen, handen, mond, voeten?)
  • Was de opdracht moeilijk?

4. Geef nu aan de leerlingen de opdracht om elkaars veters opnieuw te knopen. De leerlingen mogen nu slechts één hand gebruiken.

5. Stel nadien opnieuw de volgende vragen?

  • Heb je een knoop kunnen maken?
  • Welke lichaamsdelen heb je hiervoor gebruikt? (benen, handen, mond, voeten?)
  • Was de opdracht moeilijk?

 

>> Tip!

Deze opdracht wil de leerlingen tonen hoe je kunt omgaan met een beperking. Mensen die een beperking hebben, zijn vaak creatief en gebruiken andere zintuigen of lichaamsdelen om te functioneren. 

Dageraadplaats
<
>
x
content crackers twitter content crackers facebook content crackers google+ content crackers linkedin content crackers mail content crackers whatsapp

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

x